De Formule 1 Zaterdag 17 maart Vandaag gaan we dan voor het eerst naar het circuit voor de kwalificatie. De vrijdag-trainingen en de zaterdagochtendtraining laten we voor wat het is. Bij de kwalificatie gaat het er pas om.
Na het gebruikelijke verkeerd rijden (om de een of andere reden belanden we altijd eerst op het vliegveld) komen we toch ruim op tijd op het moderne Sepang F1-Circuit. Als we uit de auto stappen merken we het al: het is hier bloedheet! Op het bezoekerscentrum hebben enkele teams een stand. BMW-Williams, Bar en Sauber een kleine stand. Ferrari en Mercedes een iets grotere. De show wordt echter gestolen door de zeer grote stand van Orange-Arrows! Om 15.00 uur, een uur na de kwalificatie zullen Verstappen en Bernoldi op de stand verschijnen. De kwalificatie is erg spannend. We hebben perfecte plaatsen aan het einde van het rechte stuk. De auto's komen recht op ons af. We kunnen goed volgen wat er in de pits gebeurt, er is een videoscherm voor de rest van het circuit en de herhalingen en er is een elektronisch bord met de posities van de eerste tien. De eerste auto, een Minardi, wordt met luid gejuich ontvangen. Verstappen is de 2e auto op de baan. Ook de Ferrari's, McLarens en Saubers (Petronas, Maleisië) worden met luid gejuich ontvangen door het publiek. Er zijn opvallend veel Japanse racefans aanwezig. Zeker 80% van de toeschouwers is Ferrari-fan, veel rode shirts en petjes.
Elke keer als de pole-positiontijd wordt verbeterd wordt er gejoeld en geapplaudisseerd. Schumacher en Barichello hebben de snelste tijden. Häkkinen pakt in de laatste seconden nog de 4e plaats. Verstappen is teleurstellend 18e. Na de kwalificatie gaan we weer naar het bezoekerscentrum om nog wat shirts te kopen van het circuit en van Arrows. De Arrows-stand is echter gesloten i.v.m. de komst van de coureurs.
Na een uur in de brandende zon te hebben gewacht komt alleen Verstappen op de stand, Bernoldi is verhinderd, maar dat vindt niemand echt erg. Er zijn vrij veel Nederlanders aanwezig. Na een kort interview met een Arrows-medewerker gaat Jos hand- tekeningen uitdelen. Een geslaagd einde van onze eerste Formule 1 dag. Bij het hotel gaan we meteen naar het zwembad om af te koelen. Na enige tijd druppelen ook de mannen binnen van de officiële camerateams die ook in het hotel zitten. Dit zijn allemaal Engelsen die vooral 's avonds in de hotelbar voor flink wat sfeer zorgen. Als ze dan eindelijk, na een lange warme dag, bij het zwembad zitten wordt er gebeld: er is storing, allemaal terug naar het circuit. Zondag 18 maart Vandaag op tijd weg omdat we de warm-up willen zien. Na het gebruikelijke rondje over het vliegveld komen we bij het circuit aan waar het al duidelijk drukker is dan de dag er voor. We zijn net op tijd voor de 2e warm-up. Na de warm-up gaan we weer naar de Arrows-stand om shirts te kopen, maar kon dit zaterdag niet omdat de creditcard-machines het niet deden, nu blijkt onze maat te zijn uitverkocht. Jammer. Een half uur voor de race gaan we weer naar de tribune. Die zit al zo goed als vol. 5 minuten voor de start blijkt nog dat we in het verkeerde vak zitten. We hebben kaarten voor vak A en we zitten al 2 dagen in vak B. We gaan snel naar het goede vak, waar inderdaad nog 2 stoelen vrij zijn. Gelukkig maar, want in vak A zit je veel beter dan in B. Er zijn maar liefst 2 opwarmronden, Frentzen heeft een probleem en Fisichella staat na de eerste ronde verkeerd opgesteld en moet achteraan starten. Bij de tweede opwarmronde blijft Montoya staan en moet vanuit de pits starten in de reserveauto. Bij de start blijft Raikkonen staan. Ralf Schumacher heeft een goede start, maar wordt in de eerste bocht aangetikt door Barichello en spint. Jos Verstappen heeft een superstart en ligt meteen 6e. Panis vliegt met een opgeblazen motor de baan af en er zijn grote rookwolken te zien.
In de derde ronde begint het spektakel pas echt. De twee koplopers Michael Schumacher en Rubens Barichello vliegen tegelijkertijd uit de bocht, maar kunnen verder rijden. Ze liggen nu 10e en 11e. Een tropische onweersbui zorgt er voor dat diverse auto's van de baan glijden. We komen ogen tekort. Het is één groot waterballet. Al gauw komt de safetycar het circuit op. Alle auto's die nog in de race zijn gaan zo snel mogelijk de pits in om banden te wisselen. De Ferrari's staan tegelijk in de pits en door een probleem met de banden van Barichello verliezen ze heel veel tijd. De sitiuatie achter de safetycar: Coultard 1e, Frentzen 2e en Verstappen 3e. Doordat de safetycar erg lang op de baan blijft kunnen de beide Ferrari's weer aansluiten.
Zodra de safetycar naar binnen gaat haalt Verstappen Frentzen in en ligt 2e! De Ferrari's beginnen aan een imposante opmars en liggen binnen enkele ronden al weer 1 en 2. Verstappen vecht rondenlang met Häkkinen om de 5e plaats. Häkkinen heeft geen schijn van kans en pas door een pitsstop kan hij Verstappen passeren. Verstappen wordt uiteindelijk 7e, net buiten de punten. Maar dit was wel één van zijn beste races ooit. De uitslag
Na de race komen we, uiteraard via het vliegveld, weer in het hotel waar we nog een frisse duik in het zwembad nemen. Deze dag is nu al het hoogtepunt van de vakantie. De Grand Prix van Maleisië is zeker voor herhaling vatbaar!
|